Subscribe:

Sunday, May 23, 2010

Tahukah Anda


1. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy, jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa Melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

2. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.


4. Tahukah Anda Persatuan Cintai Hidupan Liar diasaskan oleh Richard Martin dari Ireland pada tahun 1824. Lagu Bola Sepak Dunia 1998 yang ditujukan khas buat pemain, peminat serta persatuan2 bolasepak amnya pula dinyanyikan oleh Ricky Martin.

5. Tahukah Anda hanya enam bahasa digunakan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) iaitu bahasa Inggeris, perancis, Arab, Cina, Rusia dan Sepanyol. ianya akan bertambah menjadi tujuh bahasa jika ada perwakilan yang menggunakan bahasa pasar atau bahasa kesat. (bahasa yang ke tujuh hanya biasa digunakan room dot dot dot)

6. Tahukah Anda kedua belah kaki kita tidak sama besar kerana sebelah adalah kaki kanan dan sebelah lagi adalah kaki kiri. Namanya saja sudah tidak sama jadi tentunya besarnya juga tidak sama.

7. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

8. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda antara kereta kebal dan tok guru ilmu kebal, ahlak kereta kebal adalah lebih baik kerana kereta kebal walaupun ia kebal tapi tak pernah membanggakan diri dan riak akan kekebalannya.

14. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

15. Tahukah Anda....... tahukah anda.......... tahukah anda..........
walaupun hidup beribu tahun kalau tak sembahyang tak ada gunanya.

Anak Soleh

video

Friday, May 21, 2010

Tahukah Anda

Rahsia Hari dan Bulan Masyarakat Barat

September 6, 2007 ·
oleh Ibnu Yaacob


Kelicikan masyarakat Yahudi Kuno yang dipimpin Dajjal laknatullah yang hidup lama itu berjaya mempengaruhi seluruh kehidupan masyarakat dunia dengan dakyah-dakyah sesatnya. Masyarakat dunia khususnya orang Islam dibentuk secara halus untuk memuja tuhan-tuhan berhala Yahudi dan Nasrani. Kita tidak menyedari bahawa kita hari ini khususnya anak-anak kita sejak berumur 4 tahun lagi sudah mempelajari nama-nama dewa berhala di sekolah.

Pengaruh ini tidak disedari oleh masyarakat dunia. Bahasa Inggeris yang kita agung-agungkan adalah bahasa yang cukup simbolik untuk menyemai unsur-unsur berhala. Kerja-kerja Dajjal amat berhasil apabila berjaya menjadikan Bahasa Inggeris bahasa pengatar utama dunia melalui dua konsep iaitu “Penjajahan” dan “Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu”. Apa yang dinyatakan di bawah ini sudah banyak diketahui umum, cuma penulis ingin meletakkan sekali lagi dalam
Blog D’ ini sebagai peringatan sekelian mukmin.

Pengertian Bulan-Bulan Masehi

Januari
berasal dari perkataan ‘Janus‘, iaitu tuhan
berhala orang Romawi yang berwajah dua. Sebelah
muka melihat ke depan dan sebelah muka melihat ke belakang.

Februari
berasal dari bahasa Latin iaitu ‘Februo
yang bermaksud ‘kesucian’. Biasanya dalam bulan ini bangsa Romawi mengadakan upacara penyucian jiwa mereka di kuil-kuil seperti mana penganut Hindu membaling tempurung kelapa dalam suatu majlis untuk menghilangkan dosa.

Mac
berasal dari perkataan ‘Mars‘, iaitu salah satu
tuhan berhala Romawi.

April
berasal dari bahasa latin iaitu ‘Aperto‘ yang
bererti ‘terbuka’ atau ‘berkembang’. Dalam bulan ini biasanya bunga-bunga akan berkembang mekar. Orang Saxon* menggelar bulan ini sebagai Easter* kerana menghormati tuhan musim panas (summer).

Mei
berasal dari perkataan ‘Maia’ iaitu nama
puteri dari dewa bangsa Romawi bernama ‘Atlas’.

Jun
berasal dari perkataan ‘Juno‘, salah satu tuhan
orang Romawi.

Julai
berasal dari bahasa latin iaitu nama
pemerintah ‘Julius Caesar’ yang kemudiannya diubah menjadi bulan ke tujuh.

Ogos
berasal dari nama pemimpin Rom iaitu
Caeser Augustus’ bermakna bulan ke lapan zaman Rom. Sebelum itu ia bernama ‘Sextilitis‘ (bulan ke enam) mengikut kalendar bangsa Romulus.

September
berasal dari perkataan ‘Septem‘ yang
bererti tujuh. Pada asalnya ia adalah bulan ke tujuh tetapi kemudiaanya telah diubah menjadi bulan ke sembilan.

Oktober - berasal dari perkataan ‘Octo‘ yang

bererti lapan tetapi telah diubah menjadi bulan yang ke sepuluh.

November
berasal dari bahasa latin iaitu
Novem‘ yang bererti sembilan. Tetapi ianya telah
diubah menjadi bulan ke sebelas.

Disember
berasal dari bahasa latin ‘Decem‘ yang
bererti ‘sepuluh’ tetapi kemudiannya telah diubah menjadi bulan yang kedua belas.

Nama Asal Hari-Hari Masehi

Sunday
berasal dari perkataan ‘Sun’s Day’ ertinya
matahari.

Monday
berasal dari perkataan ‘Moon’s Day
bererti hari bulan.

Tuesday
berasal dari perkataan ‘Day of Tyr
sempena hari dewa perang masyarakat Rom bernama ‘Tyr’.

Wednesday
berasal dari perkataan ‘Woden’ nama
salah satu dewa suci Rom.

Thursday
berasal dari perkataan ‘Day of Thor
sempena nama dewa Rom iaitu ‘Thor’ yang bermakna ‘Dewa Halilintar’.

Friday
berasal dari perkataan ‘Day of Freya’ iaitu
Dewa Hari Perkahwinan orang Rom yang bernama
‘Freya’.

Saturday
berasal dari perkataan ‘Saturnus’ yang
bererti bintang ‘Saturnus’ mengikut kepercayaan
orang Romawi.

Sunday, May 16, 2010

Apakah Balasan Kita Pada Ibu?

Semasa kita berumur 1 tahun, Ibu menyuap kita makan dan memandikan kita. Kita membalas budinya dengan menangis sepanjang malam.

Semasa kita berumur 3 tahun, Ibu menyiapkan makanan istimewa dan berzat untuk kita. Kita membalas budinya dengan menumpahkan makanan ke atas lantai.

Semasa kita berumur 4 tahun, Ibu membelikan kita crayon. Kita membalas budinya dengan menconteng dinding di rumah.

Semasa kita berumur 5 tahun, Ibu membelikan kita baju baru untuk Hari Raya. Kita membalas budinya dengan mengotorkan baju apabila jatuh ke dalam lopak.

Apabila kita berumur 7 tahun, Ibu menghantar kita ke sekolah. Kita membalas budinya dengan menjerit, "SAYA TAK MAHU PERGI SEKOLAH."

Semasa kita berumur 10 tahun, Ibu menghantar kita ke kelas tuisyen, membawa kita shopping, menghantar kita ke rumah kawan dan sebagainya. Kita tidak langsung menoleh ke belakang dan mengucapkan terima kasih, setiap kali Ibu menghantar kita.

Apabila kita berumur 11 tahun, Ibu membelikan kita sebiji bola sepak. Kita membalas budi Ibu, dengan menendang bola dan memecahkan cermin tingkap rumah jiran kita.

Semasa kita berumur 12 tahun, Ibu menasihatkan kita supaya tidak terlalu banyak menonton TV. Kita membalas budi Ibu dengan asyik menonton TV, sebaik sahaja Ibu keluar dari rumah.

Apabila kita berumur 13 tahun, Ibu menegur fesyen rambut kita yang kurang sopan. Kita membalas budi Ibu dengan berkata bahawa Ibu tak ada "TASTE."

Apabila kita berumur 16 tahun, Ibu inginkan dakapan setelah penat dan baru balik bekerja sehari suntuk. Kita membalas budinya dengan mengunci diri kita dan bersendirian di dalam bilik.

Apabila kita berumur 17 tahun dan lulus peperiksaan, Ibu menangis gembira. Kita membalas budi Ibu dengan tidak balik ke rumah hingga larut malam, kerana enjoy & celebrate dengan kawan-kawan.

Apabila kita berumur 19 tahun Ibu membelanjakan wang yang banyak untuk menghantar kita ke universiti, mengangkat beg kita dengan kasih sayang, sampai ke hostel kita. Kita membalas budi Ibu, dengan bersalaman dengan Ibu di luar dorm, takut malu dilihat kawan-kawan.

Apabila kita berumur 20 tahun, Ibu bertanya dengan rasa prihatin kita ada boyfriend/girlfriend ke? Kita membalas budi Ibu dengan berkata --- " Ibu ni kepohlah!!"

Apabila kita berumur 21 tahun, Ibu bertanya apa cita-cita kita. Kita membalas budi Ibu dengan berkata, "saya tak mahu jadi macam ibu!!"

Apabila kita berumur 23 tahun, kita mendapat kerja yang pertama dan tinggal dirumah sendiri - Ibu membelikan baju untuk kita memulakan kerja baru. Kita membalas budi Ibu dengan memberitahu kawan-kawan bahawa baju itu tidak cantik kerana Ibu yang belikan.

Apabila kita berumur 25 tahun, kita berumahtangga - Ibu menangis gembira dan berkata betapa Ibu kasih dan sayang pada kita. Kita membalas budi Ibu dengan berpindah 300 kilometer jauh dari Ibu.

Apabila kita berumur 27 tahun, Ibu menelefon dan memberi nasihat tentang penjagaan bayi, anak kita. Kita membalas budi Ibu dengan berkata, "Zaman sekarang lain Ibu..!!!!"

Apabila kita berumur 40 tahun, Ibu menelefon dan memaklumkan majlis kenduri di kampung. Kita membalas budi Ibu, dengan berkata - "saya sibuk!!!!"

Apabila kita berumur 50 tahun, Ibu jatuh sakit dan perlukan penjagaan dan kasih sayang. Kita membalas budi Ibu dengan datang melawat Ibu sekali dengan membawa sedikit buah apple dan merungut tentang kesibukan bekerja dan terpaksa balik segera.

Dan kemudian, pada suatu hari, Ibu meninggal dunia. Dan tidaklah kita sempat untuk membalas segala jasa-jasa Ibu. Ingat, selagi Ibu masih hidup, kasihi dan sayangilah Ibu dan jika Ibu sudah meninggal dunia, ingatlah jasa ibu.

Sumber : http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2522

Berapa Nilai Masa Pada Anda?

Masa adalah anugerah Allah kepada semua manusia. Masa bererti peluang buat kita semua. Nilai masa pada orang Melayu lebih dari emas. Orang Arab pula menganggap masa dan manusia seperti dua musuh yang berlawanan; si bijak akan menundukkan masa, yang tidak bijak akan dikalahkan oleh masa. Masa tidak akan kembali. Ia akan terus berjalan samada kita mahu atau tidak. Ia cukup bernilai. Yang telah lepas akan hanya tinggal kenangan. Yang akan datang belum tentu menjadi milik kita Yang kita miliki hanyalah saat ini.

Allah bersumpah dengan masa dalam banyak ayat di dalam al-Quran. ‘Demi masa’. ‘Demi waktu Fajar’. ‘Demi 10 malam’. ‘Demi waktu Dhuha’. ‘Demi malam ketika ia tiba’. ‘Demi siang ketika ia menjelma’.

Lima perkara yang sepatutnya direbut oleh manusia; semuanya berkait dengan masa. Masa hidup sebelum mati. Masa kaya sebelum masa miskin. Masa lapang sebelum masa sibuk. Masa muda sebelum masa tua. Masa sihat sebelum masa sakit.

Begitulah sebenarnya nilai masa pada manusia.

Kita akan makin sibuk dari hari ke hari. Tanggungjawab akan semakin besar. Kerja akan bertambah. Cabaran dalam kehidupan akan meningkat. Dulu kita ada masa untuk berbual panjang; sekarang nak bincang kena mencuri-curi masa. Dulu kita boleh makan-makan dan jalan-jalan; sekarang makan dan jalan di tempat yang kita kena buat kerja sahaja. Tengah-tengah suasana sibuk itu juga kadang-kadang kita jatuh sakit. Tengah-tengah sibuk itu kadang-kadang kita ada masalah-masalah yang kecil. Susahnya nak cari pembantu masa tu. Ada yang tak dapat membantu sebab dia pun tak cukup masa. Tapi tak kurang juga yang tidak boleh membantu sebab dia tak reti guna masa. Dakwa sibuk, masa lapang sebenarnya bersepah-sepah. Tidur sampai berjam-jam sehari. Menung pun panjang. Melayan hobi sendiri bukan main lama. Kerja bagi tak siap-siap.

Hasan al-Banna mewasiatkan agar kita nasihat menasihati satu dengan yang lain dalam masalah masa. Katanya: “Kewajipan lebih banyak dari masa. Bantulah orang lain agar mereka memanfaatkan masa mereka. Jika kamu ada urusan (peribadi) lakukanlah dengan ringkas.”

Sememangnya kita perlu kepada nasihat ini. Kadang-kadang kita tak sedar bahawa kita tak gunakan masa kita secara maksima. Lepas beberapa hari, rupanya banyak kerja tertangguh. Sebab tertangguh, tanpa sebab! Puncanya kerana kita tak hargai masa. Kita rasa ada masa lagi, rupanya dah tak ada masa. Kalaulah masa tu macam kredit talipon kita, tentu kita lokek untuk membazirkannya macam kita kedekut nak bagi orang lain pinjam talipon kita. Tapi oleh kerana masa tak macam tu, mungkin kita tak terasa sangat kehilangannya.

Kita kadang-kadang tak sedar yang kerja kita ni ditanggung oleh orang lain sebab kita tak selesaikannya. Ada orang yang dah terbeban dengan satu bebanan di luar dari batas perikemanusiaan kerana menanggung kerja-kerja orang lain yang tak siap-siap. Kita buat selamba je. Lepas tu boleh nasihatkan lagi kawan kita supaya thabat dan bersabar. Janganlah macam tu. Rahmatlah sikit kat orang lain.

Cuba kita bayangkan kalau semua dari kita jaga masanya dengan baik dan isi dengan tugasan-tugasan yang diberikan …. alangkah indahnya dunia ni. Beban makin berat jadi kita kena bersedia. Cabaran makin besar maka kita kena sempitkan masa untuk urusan peribadi dan berikan masa kepada amal-amal kita.

Berilah masa nilainya yang hakiki.

Sumber : http://satuperkongsian.wordpress.com/2007/08/14/berapa-nilai-masa-pada-anda/

Saturday, May 15, 2010

Hari Guru

Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita.

Dokumen tersebut yang dikenali sebagi Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

sumber: http://www.moe.gov.my/hariguru/pengenalan.html

Tema Hari Guru Malaysia

2010 : Guru Pembina Negara Bangsa

2009 : Guru Pembina Negara Bangsa

2008 : Guru Cemerlang Negara Terbilang

2007 : Guru Penjana Modal Insan Gemilang

2006 : Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan

2005 : Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2004 : Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan

2003 : Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2002 : Guru Berkualiti Aspirasi Negara

2001 : Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama

2000 : Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan

1999 : Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang

1998 : Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama

1997 : Guru Bestari Sekolah Bestari

1996 : Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia

1995 : Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan

1994 : Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1993 : Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan

1992 : Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan

1991 : Ke Arah Pendidikan Cemerlang

1990 : Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera

1989 : Guru Pembina Budaya Ilmu

1989 : Guru Pembina Budaya Ilmu

1988 : Guru Pengasas Budaya Membaca

1987 : Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan

1986 : Pendidikan Teras Nasionalisme

1985 : Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan

1984 : Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan

1983 : Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan

1982 : Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu

1981 : Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat

1980 : Pendidikan Teras Perpaduan Negara

1979 : Murid Sejahtera Negara Jaya

1978 : Guru Pembentuk Generasi Akan Datang

1977 : Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan

1976 : Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan

1975 : Guru dan Pembangunan Negara

1974 : Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi

1973 : Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan

1972 : Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara

Sumber : http://www.moe.gov.my/hariguru/tema.html

Friday, May 14, 2010

Petua Orang Melayu

Cengkih Penawar Sakit Gigi

Sekiranya anda mengalami sakit gigi, gigit tiga kuntum bunga cengkih pada tempat yang sakit. Kalau gigi berlubang, ketuk cengkih dan isi didalam lubang gigi anda dan tutup dengan kapas. Insya-Allah, sakit beransur kurang.

Gambir Penawar Gatal

Sekiranya ada masalah gatal pada kulit dan kelenkang, cuba petua ini. Ambil sekeping gambir, masukkan kedalam piring kecil kemudian basahkan gambir dengan sedikit air supaya ia kembang. Kemudian sapu pada bahagian gatal. Selamat Mencuba.

Hilangkan Daki dan Bau Badan

Kita sering menghadapi masalah daki dan bau badan terutama bakal pengantin. Untuk mengatasinya, gunakan pucuk jambu batu. Ramas ia didalam air dan gosokkan pada badan. Selepas itu, bilas dengan air limau purut. Lakukan seminggu sebelum tarikh perkahwinan. Insya-Allah, kulit kita akan bersih dan bau badan pun hilang.

Hilangkan Parut

Jika anda mempunyai kesan parut, anda boleh menghilangkannya dengan menyapu lendir lidah buaya. Cuma sapu lendir itu pada parut. Lakukan tiga kali seminggu. Insya-Allah, parut akan hilang.

Ikan Tidak Hanyir

Asam Jawa dapat menghilangkan hanyir ikan pari dan ikan duri. Mula-mula ambil asam jawa dan air, diramas didalam satu bekas. Kemudian masukkan ikan pari atau ikan duri selama setengah jam. Selepas setengah jam, kikis hanyir pada badan ikan tadi hingga habis. Kemudian barulah dipotong ikan tadi dan diramas dengan asam jawa bersama garam kasar berkali-kali. Kosek hingga bersih dan putih serta hilang hanyirnya. Selamat mencuba. Insya-Allah, hanyir akan hilang.

Keputihan Pada Mulut Bayi

Caranya, titikkan satu atau dua titik air hangat (suam-suam kuku) pada tempat yang putih, dalam seminggu. Insya-Allah, keputihan itu akan sembuh. Boleh juga ambil serbuk penaik lalu dibubuh didalam air suam. Kemudian celupkan kapas dan sapukan pada lidah bayi.

Khasiat Oat

Oat, selain enak dimakan, juga berkesan merawat kulit kering dan berkedut. Caranya, bubuh dua camca teh oat didalam mengkuk, gaulkan dengan susu pembersih muka atau pelembap muka dan sapu pada kulit (sental kulit dengan penyental dahulu). Tunggu 5 - 10 minit dan bolehlah dicuci. Hasilnya kulit lembut, halus, tidak kering serta menjimatkan wang.

Membuang Lemak Badan

Sekiranya anda mengalami masaalah lebihan lemah, cuba amalkan petua ini. Ambil 3 - 5 biji putik delima, basuh bersih dan tumbuk hingga lumat. Perah airnya dan minum pati perahan putik delima ini tanpa dicampur bahan lain. Amalkan setiap hari di waktu pagi dan malam, selama sebulan. Insya-Allah, dengan menjaga pemakanan dan bersenam, lemak yang berlebihan bukan menjadi masalah lagi dan bentuk badan idaman dapat dicapai. Selamat mencuba.

Mengatasi Gatal Keladi

Supaya sayur keladi tidak terasa gatal, ketika memasaknya anda hanya perlu memasukkan tiga atau empat keping hirisan pinang ke daalam masakan. Dan untuk menghilangkan rasa gatal pada tangan pula, lumurkan tangan anda dengan minyak masak. Insya-Allah, gatal akan beransur kurang.

Melangsingkan Tubuh

Masalah berat badan, sering menggangu fikiran wanita.Tetapi kini anda tidak perlu risau kerana ada petua murah dan mudah. Ambil dua biji lobak merah dan sebiji timun.Parut dan perah airnya. Parutan itu dicampur sebiji air limau nipis. Bancuh hingga sebati dan minum dua kali sehari. Amalkan setiap hari hingga berat badan anda turun.

Sengal Tulang

Bagi anda yang selalu mengidap sakit sengal tulang, cubalah petua ini. Ambil sedikit getah pohon kemboja dan sapukan pada sendi yang terasa sengal sambil berselawat. Cara ini dipercayai dapat meredakan sakit sengal tulang dengan berkesan.

Selamat mencuba!

sumber : http://www.angelfire.com/ab/warisanmelayu/petuamelayu.html

Thursday, May 13, 2010

Ketika Mengalami Mimpi Buruk


Kita semua pasti pernah mengalami mimpi buruk, maka ada beberapa perkara yang mesti kita lakukan apabila kita bermimpi buruk diantaranya ialah:

1. Meludah kekiri sebanyak 3 kali.

2. Memohon perlindungan kepada Allah dari syaitan sebanyak 3 kali (yaitu dengan membaca “A’udzu billahi minassyaithanirajiim” atau bacaan ta’awudz lainnya).

3. Memohon perlindungan kepada Allah dari keburukan mimpi tersebut.

4. Atau sebaiknya dia bangun lalu melaksanakan Solat.

5. Mengubah posisi tidurnya dari posisi semula ia tidur, jika ia ingin meneruskan tidurnya, walaupun ia harus memutar kesebelah kiri.

6. Tidak boleh memberitahu seorangpun.

7. Tidak boleh menafsir mimpi tersebut baik menafsir sendiri atau dengan meminta bantuan orang lain.

Keterangan tentang hal ini terdapat dalam hadits dari Jabir رضي الله عنه, beliau berkata, “ Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Jika seseorang bermimpi sesuatu yang ia benci (buruk) hendaklah ia meludah kesebelah kirinya sebanyak tiga kali, dan memohon perlindungan dari Allah عزوجل dari syaitan sebanyak tiga kali, serta mengubah posisi tidurnya dari posisi semula ia tidur.” (HR. Muslim : no 2262)

Dalam hadits lain Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Dan hendaklah ia memohon kepada Allah عزوجل dari keburukan mimpi tersebut, sesungguhnya mimpi tersebut tidak akan membahayakannya.” Seorang perawi hadits berkata,” Sesungguhnya saya pernah bermimpi sesuatu yang aku rasa lebih berat dari sebuah gunung, namum setelah aku mendengar hadits ini aku tidak peduli (takut) pada mimpi tersebut.” (HR. Muslim : no 2261)

Dari Jabir رضي الله عنه, beliau bercerita,” Seorang Arab Badui datang menemui Nabi صلى الله عليه وسلم seraya berkata, ‘ Wahai Rasulullah saya bermimpi seakan-akan kepala saya di penggal, dan saya sangat terpengaruh oleh mimpi tersebut, Rasulullah menjawab, “ jangan engkau ceritakan kepada orang lain tentang setan yang mempermainkanmu dalam mimpimu.” (HR. Muslim : no 2268)

Dalam riwayat lain, Rasulullah صلى الله عليه وسلم juga bersabda,

Barangsiapa yang bermimpi sesuatu yang tidak disukainya (dalam tidur), hendaklah ia bangun kemudian melaksanakan solat.” (HR. At-Tirmizdi 2280 & Shahih Jami’ 3533)

Sumber:
1. Disalin dari kitab “ Fiqih Darurat” oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Munajid, Penerbit
Inas Media. (dengan sedikit perubahan)
2. http://artikelassunnah.blogspot.com/2010/05/hal-hal-yang-harus-dilakukan-ketika.html

Saturday, May 8, 2010

Hari Ibu

Setiap hari adalah hari ibu. Mengapa kita perlu mengkhususkan satu-satu hari istimewa untuk ibu. Bagiku, hari-hari merupakan hari ibu. Setiap kali selepas solat akan ku doakan moga ALLAH SWT mengampunkan segala dosa Ibuku.

Ibu, Ibu,
Engkaulah Ratu Hatiku,
Bila Ku Berduka,
Engkau Hiburkan Selalu,
Ibu, Ibu,
Engkaulah Ratu Hatiku.

Thursday, May 6, 2010

Ayat Pengerak

Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut.

Koleksi Tag Nama #3




Koleksi Tag Nama #2





Koleksi Tag Nama #1





Tuesday, May 4, 2010

Koleksi Buku #18

Agama Islam mempunyai penganut yang paling ramai di dunia. Namun begitu, ramai dikalangan umat Islam tidak memahami hakikat sebenar menjadi seorang penganut agama Islam. Slah satu sebab mengapa perkara ini berlaku adalah kerana mereka dilahirkan oleh kedua ibu bapa yang muslim dan menerima Islam sebagai warisan.

Buku ini merupakan cetusan darip pengalaman dakwah Ustaz Fathi Yakan. Ianya disusun supaya umat Islam dapat memahami dengan mudah apakah hakikat sebenar menjadi seorang Muslim. Buku ini dibahagikan kepada dua bahagian.

Bahagian Pertama:
Menerangkan sifat-sifat yang seharusnya ada pada setiap orang yang menganut agama Islam.

Bahagian Kedua:
Menjelaskan kewajipan beramal dengan amalan-amalan Islam serta kewajipan menggabungkan diri di dalam harakah Islamiah.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL!!!"

Koleksi Buku #17


"Adakah tidak aku telah memberikan peringatan kepada kamu semua wahai anak cucu Adam agar jangan kamu menyembah syaitan, iaitu kemahuan dan suruhannya, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang sangat nyata"
(Surah Yasin:60)

SELAMAT MEMBACA!!!

Koleksi Buku #16


Antaranya:
80 Kesalahan dalam akidah
99 Kesalahan dalam taharah
80 Kesalahan dalam azan dan iqamah
90 Kesalahan dalam masjid
75 Kesalahan dalam solat jumaat
50 Kesalahan dalam masalah solat dia hari raya

Apa yang ditentukan oleh sebahagian Ulama terutama para Ulama masa dahulu, sedangkan perkara itu tidak ada dalilnya.

Setiap ibadah yang tidak dijelaskan pelaksanaannya kecuali dalam hadith daif atau mauduk. Berlebihan dalam beribadah. Setiap ibadah yang dimutlakkan oleh ALLAH SWT dan diatur oleh manusia dengan sebahagian aturan seperti tempatnya atau waktunya atau sifat atau jumlahnya.

Kaedah-kaedah ini selayaknya dicatat dengan tinta emas, sekalipun hal itu berasal dari pengalaman, pengamatan dan intisari pemikiran serta hasil dari banyak membaca.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL!!!"

Koleksi Buku #15


Buku ini khas untuk lelaki yang ingin memmbangkitkan seluruh kehebatannya agar benar-benar layar digelar lelaki. Tanpa mengira status, pangkat dan kedudukan , ia boleh dijadiakn panduan dalam menjulang keperkasaan dan kejantanan sebenar anda.

Kenali lelaki melalui pengalaman dan teladan yang dilalui oleh kaum lelaki sendiri. Ketahuilah ciri-ciri lelaki lelaki baik yang perlu ada pada seorang lelaki.

Jadilah UNGGUL bukan TUNGGUL. Motivasi diri adalah untuk menyerlahkan maskulin seorang lelaki di mata wanita - dengan penuh rasa tanggungjawab yang cukup selari dengan cabaran masa.

"SELAMAT MEMBACA!!!"

Monday, May 3, 2010

Koleksi Buku #14


Jihad dan dakwah telah melalui jalan panjang sepanjang keberadaan aqidah Islam di pentas dunia ini. Dalam denainya, ramai tokoh-tokoh telah dimunculkan oleh ALLAH SWT untuk membentangi agama ini walaupun berdada dengan kezaliman dan pemimpin tirani disepanjang abad pertarungan iman dan kufur.

Buku ini adalah salah satu usaha menyingkap keperibadian, pengalaman dan sejarah tokoh-tokoh yang pernah monoreh sejarah dengan tintas emas. Ada di antara mereka yang syahid dibunuh, diserkap jeriji dan palang penjara besi, bergelandangan jauh dari bumi leluhur akibat tekanan pemerintah sekular.

Buku ini diharap mampu menyirami dahaga pecinta-pecinta harakah Islam terhadap biografi tokoh-tokoh gerakan Islam di abad moden ini, meneladani kebaktian mereka mereka adalah sebahagian potret kejayaan pada kanvas perjuangan yang tiada noktah henti ini.

"JADIKAN CONTOH DAN TELADAN HASIL PERJUANGAN YANG DICERITAKAN OLEH PENULIS DI DALAM BUKU INI"

Koleksi Buku #13

Tentu Anda Ingin Tahu

Apakah perbezan antara hadas dan najis?
Apakah syarat sah wuduk?
Apakah hukum solat qasar dalam Islam?
Apakah syarat-syarat bagi tawaf di Baitullah?
Apakah hukum sebenar berkahwin menurut Islam?

Persoalan di atas adalah antara soalan-soalan umum berkenaan fikah harian yang sering kali diajukan oleh ramai orang. Jawapannya? Semuanya ada di dalam buku ini.

Ditulis oleh 3 tokoh ulama yang tidak asing lagi di Malaysia. Ustaz Ishak Din, Dato' Dr Haron Din dan Dato' Abu Hassan Din al-Hafiz yang ariff dan berpengalaman dalam bidang ini.

Buku ini mampu merungkai semua persoalan fikah harian merangkumi solat, zakat, puasa, haji dan muamalat.

Dilengkapi dengan dalil-dalil dari Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW. Buku ini sesuai dijadikan rujukan utama bagi menjawab segala persoalan fikah yang dihadapi dalam kehiduapan seharian.

"SELAMAT MEMBACA"

Koleksi Buku #12


Diceritakan oleh Aisyah r.ha:
"Rasulullah SAW sedang solat di rumah dan pintu terkunci dari dalam, saya datang dan meminta agar dibukakan pintu. Baginda berjalan membuka pintu untuk saya lalu kembali menyambung solatnya." Ketika itu pintu tersebut berada di arah kiblat.

(Hadis riwayat Abu Daud, Nasa'i, Tirmizi dan Ahmad)

Buku ini mengajak anda meneroka beberapa perkara berkaitan dengan solat yang dikatakan "pelik". Walaupun ia kelihatan pelik tetapi tidak semestinya ia salah atau tiada dalam ajaran Islam. Islam sebagai agama "rahmatan lil 'alamin", tidak sekali-kali memberatkan umatnya dalam soal-soal ibadat. Walaupun tegas dari sudut hukum, tetapi tetap ada kelonggaran dari sudut pelaksanaannya jika dalam keuzuran atau darurat.

Mengandungi beberapa perbuatan yang pelik dalam solat tetapi ia adalah suatu yang benar dan tidak membatalkan solat. Ia dikatakan pelik kerana ramai yang tidak tahu mengenainya. Dan ia adalah benar kerana terdapat dalil-dalil yang jelas berdasarkan hadis-hadis Rasulullah SAW dan pernah dilakukan oleh para sahabat r.a. Perbahasan dalam buku ini sekali gus mungkin menyelesaikan banyak kemungkilan anda tentang solat yang anda lalui setiap hari.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

Koleksi Buku #11

Isu yang disorot termasuk soal akidah, ajaran kurafat dan sesat, perayaan, perbezaan mazhab, kes murtad, masalah darah, mandi, jenis keuzuran, fesyen, perhiasan, pergaulan dalam masyarakat, seks, soal mahram, keluarga angkat, sumbang mahram, khalwat, kerjaya, zina, hiburan, muzik, sukan, hukum rokok, menderma, hidup berjiran dan banyak lagi.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

Koleksi Buku #10


Hukum-hakam Islam termaktub dalam Al-Quran, Hadis dan kitab-kitab tulisan para ulama tersohor. Tetapi berapa ramai antara kita yang mampu menguasai bahasa Arab untuk memahami Al-Quran dan Hadis. Berapa ramai antara kita yang membeli dan membaca ulama untuk mendapatkan sumber hukum.

Zaman berubah dan penumpuan manusia sekarang lebih kepada ilmu duniawi dan kontemporari. Akibat umat Islam sendiri terpinggir daripada pengetahuan agama Islam untuk diamalkan. Berlakulah salah faham dan akhirnya membenci agama itu sendiri apabila persoalan mereka tidak berjawab.

Maka buku ini mengungkap persoalan daripada sekecil-kecil dan seremeh-remeh perkara hinggalah kepada persoalan alam sejagat antaranya:

Kitab Al-Quran, Hadis, Ibadah, Isu wanita, Rumah tangga, Perkahwinan, Poligami, Harta pusaka, Hiburan, Kemajuan, Makanan, Pakaian, Perubatan, Kesalahan, Jihad, Politik, Mazhab, Parti, Perpecahan umat, Amal soleh, Syurga dan Persoalan non-muslim.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

Koleksi Buku #9


Buku inimenjawab persoalan dalam keseluruhan skop akidah. Persoalan pokok ialah:

Beriman Kepada ALLAH SWT
Beriman Kepada Malaikat
Beriman Kepada Kitab
Beriman Kepada Rasul
Beriman Kepada Hari Kiamat
Berimat Kepada Qada dan Qadar

Sementara perkara yang berkaitan dengan akidah adalah seperti soal keislaman, iman, tauhid, syirik, Ahli Sunnah Waljamaah, soal berkat dan tabarruk. Termasuk juga persoalan yang sering menghantui umat islam seperti bidaah, khurafat, persoalan mati, alam barzakh, syaitan, jin, jampi serapan, tangkal, azimat dan sihir.

"BANYAKKAN MEMBACA PENGETAHUAN BERTAMBAH"

Koleksi Buku #8


Siri 1

Kerana kurangnya mengikuti kelas pengajian agama Islam terutama tentang ibadah, maka ramai umat Islam yang tidak lagi ariff tentang selok-belok solat. Solat sudah menjadi ikut-ikutan. Kadang-kadang solat dilakukan kerana terpaksa atau segan dengan seseorang.

sedangkan untuk menunaikan solat yang datang terus daripada ALLAH SWT tentulah mempunyai modul, teknik, rasional dan peraturan yang lengkap.

Orang dewasa khususnya tentu malu untuk bertanya apa yang mereka tidak tahu atau ragu-ragu tentang solat kerana mungkin soalan itu dipandang remeh oleh kebanyakan orang. Maka buku ini disusun untuk memberi jawapan.

Siri 2

Siri ke-2 adalah kesinambungan dari Siri per-1 yang mendapat sambutan sangat menggalakkan. Namun siri ini membahaskan subjek ini dengan lebih mendalam dan luas meliputi persoalan pembahagian air, najis dan cara membersihkannya, wuduk, tayamum, azan dan iqamah yang merupakan mukadimah solat.

Perbahasan bahagian ke-2 pula menghalusi subjek solat menyeluruh bermula dengan penetapan waktu solat, rukun solat, sunat solat, solat sunat dan solat musafir. Malah setiap rukun solat dibahaskan dengan terperinci sati persatu dalam bab berasingan. Buku ini dipersembahkan dalam bentuk yang lebih santai, mudah dibaca dan relaks, tetapi berautoriti berdasarkan rujukan buku-buku tulisan ilmuwan muktabar. Selain itu, dalil-dalil Al-Quran dan Hadis yang dimuatkan dalam buku ini disertakan matan yang lengkap berbaris dan terjemahan yang tepat.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

Koleksi Buku #7


Buku ini memberi jawapan kepada pelbagai persoalan remeh-temeh berkaitan TAHARAH (Bersuci) yang kadang-kadang anda malu untuk bertanya. Persoalan boleh dibahagikan kepada 4 skop:
1. Perkara kontroversi dalam masyarakat. Najis, anjing, khinzir, alkohol dan arak.
2. Perkara berkaitan ibadah. Jenis air, cara beristinjak, wuduk dan cara mandi khususnya mandi wajib.
3. Perkara yang jarang-jarang didengar. Khuf, tayamum dan bersuci bagi orang sakit.
4. Perkara yang memalukan. Air mani, air mazi, air wadi, haid, nifas, wiladah dan berkhatan.

Kadang-kadang anda tidak terfikir bahawa perkara remeh-temeh ini boleh membelenggu amal ibadah anda. Sahkah amal ibadah yang anda lakukan? Mengapa orang memberi jawapan yang berlainan setiap kali anda bertanya?

DAPATKAN JAWAPAN DISINI!

Koleksi Buku #6

Buku ini merupakan hasil kajian yang sungguh-sungguh dari penulis, yang cuba menyelesaikan berbagai masalah dalam kehidupan manusia. Permasalan yang timbul akibat keraguan, kegelisahan, dukacita, penderitaan, kesedihan, keputusannya hilang harapan, kekecewaan dan berbagai lagi.

Buku ini diharapkan dapat memberikan penyelesaikan terhadap segala permasalahan tersebut, melalui tuntutan cahaya wahyu, petunjuk ajaran Nabi Muhammad SAW, dan penggilan fitrah kemanusiaan, serta melalui berbagai saranan yang kreatif dan etika yang mengkagumkan. Di dalam buku ini juga terdapat berbagai nukilan sejarah para sahabat terbaik dan tabi'in terpilih. Juga ada beberapa potongan bait puisi para penyair terkemuka, nasihat daripada para doktor, pesanan para ahli hikmah dan tuntutan para ulama.

Di antara lembaran-lembaran halaman buku ini terdapat pula beberapa hasil karya ilmiah dari Timur dan Barat, terdahulu dan masa kini. Semuanya dirangkum dari berbagai sumber media maklumat, berupa tulisan yang terdahulu, majalah, manakala dan beberapa media lainnya.

Buku ini merupakan kumpulan berbagai topik yang disusun rapi dan telah disaring serta diringkas. Ringkasnya, buku ini akan mengatakan kepada anda:

"Bergembiralah, Tenanglah, Bersikap Optimislah dan La Tahzan"

Koleksi Buku #5

"Sesungguhnya disebalik kisah-kisah mereka terdapat iktibar bagi orang-orang yang berakal"
(Yusuf : 111)

Sememangnya sebahagian besar isi Al-Quran memaparkan sejarah dari umat-umat terdahulu sebelum umat Muhammad SAW.

Sejarah-sejarah tersebut dipenuhi dengan berbagai peristiwa ajaib yang diturunkan ALLAH SWT bagi mengukuhkan ke Rasulan utusan-Nya bagi mengatasi cabaran, tentangan bahkan serangan sesuatu kaum terhadap Nabi mereka.

Kisah-kisah ajaib yang dihuraikan di dalam buku ini kesemuanya merujuk kepada Al-Quran. Ianya dikemukakan semuala untuk diambil pengajaran bagi orang yang sudi berfikir, dan selanjutnya adijadikan neraca kebenaran bagi semua peristiwa dan keagunggan tamadun moden yang sangat mencabar.

SELAMAT MEMBACA & BERAMAL.

Koleksi Buku #4

Isu-isu misteri yang sering menjadi persoalan adalah:
1. Apakah Spesis Yakjuj dan Makjuj itu?
2. haiwan ataupun manusia?
3. Di mana kediaman mereka? Sejak bilakah kali pertama mereka ditemui?
4. Negara-negara manakah yang pernah diserang oleh Yakjuj dan Makjuj?
5. Benarkah mereka akan keluar lagi bagi merosakkan dunia?

Buku ini mengupas bangsa yang terkejam dalam sejarah. Mereka sudah wujud sejak zaman Zulqarnain lagi. Sebelum tembok Zulqarnain dibina, bangsa ini sudah memporak perandakan pentas dunia dengan serangan demi serangan ke atas beberapa tamadun dunia. Nabi Muhammad SAW meramalkan bangsa ini akan muncul lagi pada akhir zaman.

SELAMAT MEMBACA!

Koleksi Buku #3

Rasulullah SAW bersabda. "Wahai sekalian manusia, ALLAH menciptakan Nabi Adam dan keturunannya yang lebih dahsyat daripada Dajjal. Dan ALLAH SWT tidak mengutuskan seorang rasul atau nabi pun kecuali ia memperingatkan umatnya terhadap kemunculan Dajjal. Aku adalah nabi terakhir, dan kamu sekalian adalah umat terakhir pula. Dajjal pasti keluar dari tengah-tengah kamu. Jika ia keluar, sedang aku di antara kamu, maka akau akan mengalahkannya dengan hujjah dan kemampuanku. Jika ia keluar setelah aku tiada, maka setiap orang akan menjadi penolong bagi dirinya sendiri untuk mengalahkan musuhnya. ALLAH adalah penggantiku bagi setiap muslim..." (Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dalam Masnadnya, Ibnu Khuzaimah dan Al-Hakim dari Abu Hurairah ra.)

Para ilmuan asing menjadi hairan oleh banyaknya fenomena itu adalah Segitiga Bermuda dan Piring Terbang. Bagaimanakah sesungguhnya hakikat fenomena ini? Adakah hubungan dengan jaringan misteri antara kedua fenomena ini dengan Dajjal?

Di sebuah negeri paling indah di dunia, iaitu Sweden, Muhammad Isa Dawud menyentuh "benang-benang atau jaringan misteri" antara Dajjal dengan kedua fenomena ini. Dengan kajian atas berbagai manuskrip kuno yang ditemui bahawa Dajjal akan muncul dari Segitiga Bermuda.

Buku ini mengukapkan berbagai rahsia tersembunyi dan fenomena membingungkan sekitar jati diri dan sepak terajang Dajjal, makhluk bermata satu dan penyebar fitnah, yang kemunculannya di akhir zaman telah diramalkan jauh hari sebelumnya oleh nabi kita, Muhammad SAW. Inilah buku pertama yang menelaah perihal Dajjal, yang masih amat jarang dibahas orang.

SELAMAT MEMBELI, MEMBACA dan BERAMAL.

Koleksi Buku #2

Kisah Dajjal telah banyak ditulis orang termasuk karya masyur, 'Dajjal Akan Muncul Di Segitiga Bermuda' tulisan Muhammad Isa Dawud, hinggalah karyanya mutakhir yang mengejutkan banyak pihak. 'Dajjal Sudah Muncul Dari Khurasan' karya Abu Fatiah Al-Adnani (terbitan penerbit Granada Indonesia). Karya-karya mereka membuka dimensi baru dalam membahaskan perihal Dajjal. Kini, timbul persoalan apakah benar menurut Abu Fatiah Al-Adnani?

Di tangan anda adalah sebuah karya fantastik yang membicarakan perihal Dajjal hasil penulisan seorang penulis tempatan. Buku ini cuba menjawab sejauhmana kebenaran fakta Muhammad Isa Dawud dan membongkar identiti Dajjal secara in-person. Buku ini akan membawa anda menyingkap rahsia dan misteri dunia yang selama ini terpendam tanpa jawaban, kaitannya dengan Dajjal serta menyelongkar rahsia di sebalik binaan misteri seperti Stonehenge, patung Terracotta dan banyak lagi.

Buku ini juga turut mengupas bagaimana Dajjal merancang konspirasi kemunculannya dalam mencetus Perang dunia Ke-3 dan huru-hara dunia, dengan menggerakkan proksi-proksinya yang terdiri dari Freemasons, illuminati dan Secret Society. Di sini dibicarakan fakta yang belum pernah anda ketemui dan dikupas secara tuntas.

Huraian asas disusun berdasarkan rujukan buku 'Malapetaka Bakal Menimpa Menjelang Akhir Zaman' karangan Imam Ibnu Kathir (terbitan Darul Fajr yang disemak oleh Ybhg. Datuk Abu Hassan Din al-Hafiz) dan 'Kisah Dajjal dan Turunya Nabi Isa Membunuhnya' karya Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Bani dengan menampilkan hadith-hadith Dajjal yang mutawatir. Bersama puluhan rujukan lain dikemukakan bagi membuktikan bahawa misteri dunia adalah illusi bikinan Dajjal.

Di akhir buku ini, penulis menggariskan persediaan asas bagi menghadapi fitnah terdahsyat yang disebutkan oleh Nabi Muhammad SAW. Umat Islam perlu mengetahui betapa bahayanya fitnah Dajjal dan umat Islam tidak harus tertipu, bahkan perlu bersedia dengan mempergiatkan amal Islami, memperkukuhkan jatidiri iman dan menerbitkan rasa ihsan.

Ringkasnya, jangan terlalu mengambil mudah dan berasa kuat untuk menghadapi fitnah Dajjal. Tunggu sehingga anda habis membaca buku ini dahulu. Baru anda akan tahu betapa kita sebenarnya sudah dilingkungi fitnah Dajjal. Pandangan anda terhadap dunia tidak akan sama selepas ini, setelah selesai membacanya.

SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL.

Koleksi Buku #1

Secara kolektifnya, masyarakat umum begitu taksub dan percaya dengan pelbagai kepercayaan tahyul dan cerita-cerita mistik dongeng sehingga adakalanya turut mempengaruhi perjalanan kehidupan seharian kita. Hakikatnya, ALLAH SWT melalui firman-Nya di dalam Al-Quran dan Rasulullah SAW melalui sabda-sabdanya telah menerangkan kepada kita secara terperinci mengenai kejadian makhluk halus ini.

Buku 'Dialog Dengan Jin-Diari Seorang Perawat' ini adalah satu lagi koleksi istimewa di dalam rangkaian buku terbitan HRP. Mengapa? sudah pasti kerana buku ini mencatatkan pelbagai perjalanan dan pengalaman peribadi penulis yang juga merupakan seorang perawat ketika berhadapan dengann makhluk halus yang mengganggu manusia.

Penerbitan buku ini sama sekali tidak bermaksud untuk menakut-nakutkan pembaca. Malah jika diteliti sehalusnya, ia mengandungi pelbagai ilmu yang amat bermanfaat untuk membentangi diri kita dari diganggu oleh kelompok jin dan syaitan.

Ustaz Abd. Majid Hassan pernah muncul di rancangan Expose Mistik siaran untuk Astro Prima ketika merawat salah seorang pesakitnya. Malah ramai lagi pesakit yang dirawat oleh beliau diceritakan di dalam buku ini untuk dijadikan sebagai panduan dan pedoman. Buku ini sarat dengan info, tips juga cara-cara untuk membenteng diri dari serangan makhluk halus dan sihir. Semua teknik yang terkandung di dalam buku ini hanya sebagai panduan. Namun iktikad kita mestilah disandarkan semata-mata kepada ALLAH SWT.

SEMOGA MEMBACA DAN BERAMAL.