Subscribe:

Wednesday, June 6, 2012

NAK DAKWAH! TAPI...!!!

Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
Barangsiapa yang melihat kemungkaran hendaklah ia mencegahnya dengan tangannya (kuasa), jika ia tidak mampu maka hendaklahlah ia mencegah dengan lisannya, jika ia tidak mampu hendaklah ia mencegah dengan hatinya. Dan yang demikian itulah selemah-lemah iman.
(riwayat Muslim)

Mari kita renungkan dan ambil semangat daripada kata-kata hikmah Imam Hasan Al-Basri:

“Sesungguhnya jika aku sedang menasihati kamu, bukanlah beerti akulah yang terbaik dikalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan sikitlah orang yang memberi peringatan.”
JOM kita cegah maksiat!.
NAk berubah, kena cari satu titik tolak yang baru.

Benar, kita masih x mampu menegur kengkawan sekelas, sebab kita fikir, esok lupa nak jumpa dia lagi.

... OK, kalau macam tu, kita start tegur orang yang kita X KENAL. Kita pn x akan jumpa dia, dan dia pn x kenal sapa kita.

Jumpa sepasang gagak yang sedang bersembang mesra, kita pergi dan cakap sampbil tersenyum " Maaf , abang kak, x baik duduk berdua kat sini. x manis dipandang. Maaf, orang muda menegur"

atau

" Maaf , abang kak, x baik duduk berdua kat sini. berdosa laki perempuan berdua-duaan. Maaf, orang muda menegur"

Kalau selepas kita tegur, lelaki itu marah atau ajak kita berbincang , terus kita kata " MAaf bang, saya gerak dulu. Assalamualaikum...(sambil tersenyum)"

PERCAYALAH, Allah hanya menanti saat kita mengetuk salah satu dari pintu ketakutan dalam diri. Apabila kita telah mengetuk pntu ketakutan, Allah dengan segala rahmatnya akan membuka seluasnya pintu keberanian kepada kita .

0 comments:

Post a Comment