Subscribe:

Wednesday, August 31, 2011

Ramadhan 1432H

29 hari aku berpuasa penuh, alhamdulillah, aku berjaya mengharungi ujian dan cabaran bagi golongan umat Islam yang paling rendah sekali iaitu menahan lapar dan dahaga. Semua orang mampu tahan lapar dan dahagi. 3 hari tanpa air dah nazak seseorang tu, klu nasi plak 7 hari, dah nazak. Inikan pula puasa yg sehari (waktu siang), tak bagi impact langsung.

puasa bagi orang2 yg ada iman sikit (level 2), mampu menahan nafsu. ujian nie, mula2 aku tak tahan gak, mau tidak nyer, nafsu makan kuat, dah la nafsu makan kuat, nafsu tut....pun seiring la, apa2 pn yang aku nak kabo disini, aku dapat control. Alhamdulillah... semua didikan dan berpegang teguh dgn ajaran rasulullah SWT.

so, puasa bg orang2 yang betul2 beriman (level 3), alhamdulillah, bukan nak sombong sangat, tp aku mampu harunginya dan lakukan, sebenar2 takwa.. susah nak capai level nie, tapi aku cuba capai. selalu berdoa agar diberi taufik dan hidayah serta dikuatkan iman untuk melakukan amar makruf nahi mungkar. :)

itu dari perspektif agama. sekarang perspektif kehidupan aku plak, 29 hari aku puasa, aku tak kemana2... sekadar bantu mak ayah aku dirumah jer.. nak kuar mcm mn, duit pun tak ada. faham2 lah, student bila time cuti, apa yg ada, badan jer la.. :) aku tolong mak ayah aku sikit. apa yang patut., korang nak tahu, pak aku buka gerai di bazar ramadhan, jual lauk pauk berbuka. alhamdulillah, laku, sehari boleh la RM200. rezeki Allah tuk preparation tuk raya.

lain dari tu, aku solat terawih aku full. 1st malam, 21. start 2nd malam sampai malam ke-29 terus menerus solat 11 rakaat. macam-macam ragam aku jumpa sepanjang aku sembahyang di surau kampung aku. tahun nie, aku tak dpt tugas bilal. sebabnya aku lambat balik. so naik aku tak tersenarai la dalam senari bilal. tak mengapa lol.. hal kecil jer.... tp rindu gak nak jd bilal. last aritu, 5 tahun lepas aku jadi bilal, masa mula2 aku belajar cara2 jadi bilal :)

aku pelik betul, mana tidaknyer, umur muda2 tak puasa. klu tua tu aku fahamla. nie muda kot. harapkan muka handsome, peranagai cam tut... tak puasa. huh, dah tak puasa mengaku dpn orang ramai kabo tak puasa. nak jer aku gedebik sikit budak nie. kang nanti mak bapak budak nie cari aku plak kan.. baik tak payah... :)

aku dgn FB nie, tiap2 hari aku on. rutin aku, tiap2 hari mesti download 1 movie. mana tidaknyer, internet kat umah aku nie laju... streamx katakan... huhuhuu (bangga2...)

tup...tup... raya... berdebar rayanyer bila perutusan umumkan raya di tv3. sekali, kita raya pada 30 ogos 2011... syok nyer....

so, aku ambil kesempatan ini, sesiapa yg dok tengah membaca blog aku nie, aku ucapkan selamat hari raya maaf zahir batin....

ariyos dari aku...

0 comments:

Post a Comment