Subscribe:

Monday, May 3, 2010

Koleksi Buku #12


Diceritakan oleh Aisyah r.ha:
"Rasulullah SAW sedang solat di rumah dan pintu terkunci dari dalam, saya datang dan meminta agar dibukakan pintu. Baginda berjalan membuka pintu untuk saya lalu kembali menyambung solatnya." Ketika itu pintu tersebut berada di arah kiblat.

(Hadis riwayat Abu Daud, Nasa'i, Tirmizi dan Ahmad)

Buku ini mengajak anda meneroka beberapa perkara berkaitan dengan solat yang dikatakan "pelik". Walaupun ia kelihatan pelik tetapi tidak semestinya ia salah atau tiada dalam ajaran Islam. Islam sebagai agama "rahmatan lil 'alamin", tidak sekali-kali memberatkan umatnya dalam soal-soal ibadat. Walaupun tegas dari sudut hukum, tetapi tetap ada kelonggaran dari sudut pelaksanaannya jika dalam keuzuran atau darurat.

Mengandungi beberapa perbuatan yang pelik dalam solat tetapi ia adalah suatu yang benar dan tidak membatalkan solat. Ia dikatakan pelik kerana ramai yang tidak tahu mengenainya. Dan ia adalah benar kerana terdapat dalil-dalil yang jelas berdasarkan hadis-hadis Rasulullah SAW dan pernah dilakukan oleh para sahabat r.a. Perbahasan dalam buku ini sekali gus mungkin menyelesaikan banyak kemungkilan anda tentang solat yang anda lalui setiap hari.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

0 comments:

Post a Comment