Subscribe:

Thursday, May 13, 2010

Ketika Mengalami Mimpi Buruk


Kita semua pasti pernah mengalami mimpi buruk, maka ada beberapa perkara yang mesti kita lakukan apabila kita bermimpi buruk diantaranya ialah:

1. Meludah kekiri sebanyak 3 kali.

2. Memohon perlindungan kepada Allah dari syaitan sebanyak 3 kali (yaitu dengan membaca “A’udzu billahi minassyaithanirajiim” atau bacaan ta’awudz lainnya).

3. Memohon perlindungan kepada Allah dari keburukan mimpi tersebut.

4. Atau sebaiknya dia bangun lalu melaksanakan Solat.

5. Mengubah posisi tidurnya dari posisi semula ia tidur, jika ia ingin meneruskan tidurnya, walaupun ia harus memutar kesebelah kiri.

6. Tidak boleh memberitahu seorangpun.

7. Tidak boleh menafsir mimpi tersebut baik menafsir sendiri atau dengan meminta bantuan orang lain.

Keterangan tentang hal ini terdapat dalam hadits dari Jabir رضي الله عنه, beliau berkata, “ Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Jika seseorang bermimpi sesuatu yang ia benci (buruk) hendaklah ia meludah kesebelah kirinya sebanyak tiga kali, dan memohon perlindungan dari Allah عزوجل dari syaitan sebanyak tiga kali, serta mengubah posisi tidurnya dari posisi semula ia tidur.” (HR. Muslim : no 2262)

Dalam hadits lain Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda,

Dan hendaklah ia memohon kepada Allah عزوجل dari keburukan mimpi tersebut, sesungguhnya mimpi tersebut tidak akan membahayakannya.” Seorang perawi hadits berkata,” Sesungguhnya saya pernah bermimpi sesuatu yang aku rasa lebih berat dari sebuah gunung, namum setelah aku mendengar hadits ini aku tidak peduli (takut) pada mimpi tersebut.” (HR. Muslim : no 2261)

Dari Jabir رضي الله عنه, beliau bercerita,” Seorang Arab Badui datang menemui Nabi صلى الله عليه وسلم seraya berkata, ‘ Wahai Rasulullah saya bermimpi seakan-akan kepala saya di penggal, dan saya sangat terpengaruh oleh mimpi tersebut, Rasulullah menjawab, “ jangan engkau ceritakan kepada orang lain tentang setan yang mempermainkanmu dalam mimpimu.” (HR. Muslim : no 2268)

Dalam riwayat lain, Rasulullah صلى الله عليه وسلم juga bersabda,

Barangsiapa yang bermimpi sesuatu yang tidak disukainya (dalam tidur), hendaklah ia bangun kemudian melaksanakan solat.” (HR. At-Tirmizdi 2280 & Shahih Jami’ 3533)

Sumber:
1. Disalin dari kitab “ Fiqih Darurat” oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Munajid, Penerbit
Inas Media. (dengan sedikit perubahan)
2. http://artikelassunnah.blogspot.com/2010/05/hal-hal-yang-harus-dilakukan-ketika.html

0 comments:

Post a Comment