Subscribe:

Monday, May 3, 2010

Koleksi Buku #8


Siri 1

Kerana kurangnya mengikuti kelas pengajian agama Islam terutama tentang ibadah, maka ramai umat Islam yang tidak lagi ariff tentang selok-belok solat. Solat sudah menjadi ikut-ikutan. Kadang-kadang solat dilakukan kerana terpaksa atau segan dengan seseorang.

sedangkan untuk menunaikan solat yang datang terus daripada ALLAH SWT tentulah mempunyai modul, teknik, rasional dan peraturan yang lengkap.

Orang dewasa khususnya tentu malu untuk bertanya apa yang mereka tidak tahu atau ragu-ragu tentang solat kerana mungkin soalan itu dipandang remeh oleh kebanyakan orang. Maka buku ini disusun untuk memberi jawapan.

Siri 2

Siri ke-2 adalah kesinambungan dari Siri per-1 yang mendapat sambutan sangat menggalakkan. Namun siri ini membahaskan subjek ini dengan lebih mendalam dan luas meliputi persoalan pembahagian air, najis dan cara membersihkannya, wuduk, tayamum, azan dan iqamah yang merupakan mukadimah solat.

Perbahasan bahagian ke-2 pula menghalusi subjek solat menyeluruh bermula dengan penetapan waktu solat, rukun solat, sunat solat, solat sunat dan solat musafir. Malah setiap rukun solat dibahaskan dengan terperinci sati persatu dalam bab berasingan. Buku ini dipersembahkan dalam bentuk yang lebih santai, mudah dibaca dan relaks, tetapi berautoriti berdasarkan rujukan buku-buku tulisan ilmuwan muktabar. Selain itu, dalil-dalil Al-Quran dan Hadis yang dimuatkan dalam buku ini disertakan matan yang lengkap berbaris dan terjemahan yang tepat.

"SELAMAT MEMBACA DAN BERAMAL"

0 comments:

Post a Comment